Inhimillinen johtaja on rohkea johtaja

Tunteetonta johtajaa ei ole. Perinteisessä johtamisajattelussa on korostettu mm. johtajan liiketoimintaosaamista, karismaa, visiointitaitoja, teknistä osaamista, kylmäpäisyyttä tiukoissa tilanteissa ja rationaalista toimintaa. Ennen vanhaan hyvä johtaja osasi piilottaa tunteensa kiperissä tilanteissa, jotka vaativat vaikeita ratkaisuja. Paino sanalla piilottaa, sillä rohkenen väittää, että kaikilla johtajilla on tunteita. Yhtä lailla kuin kaikilla työntekijöillä on tunteita. Tunteet tekevät meistä inhimillisiä, ja niillä on tärkeä tehtävä niin työssä kuin elämässä yleensä.

Johtaja ilmapiirin rakentajana

Nykyisin johtamispuheissa vilahtaa usein työhyvinvointi, työtyytyväisyys, työelämän tunnetaidot, itsetuntemus ja jopa empatia yhtenä tärkeänä työelämän taitona. Näissä keskusteluissa korostuu johtajan rooli työyhteisön ilmapiirin ja organisaatiokulttuurin rakentajana. Vastuu ilmapiiristä on tietysti kaikilla työyhteisön jäsenillä, ei vain johtajalla, mutta johtajan, joka ei arvosta hyvää ilmapiiriä, on esimiehenä helpompi tuhota koko työyhteisön ilmapiiri kuin yksittäisen työntekijän. Johtaja toimii työyhteisössään roolimallina. Hän voi halutessaan tietoisesti ohjata työyhteisön jäseniä kohti rakentavampaa vuorovaikutusta ja muuttaa yhteisön toimintatapoja.

Mitä hyötyä inhimillisestä johtamisesta on

Inhimillinen johtaja on hyvä ihmisten johtaja. Hän ymmärtää, että on inhimillistä erehtyä.  Menestystä rakennetaan yrityksen ja erehdyksen kautta. Epäonnistumisia vaaditaan, jotta voi saavuttaa suuria onnistumisia. Inhimillinen johtajuus siis lisää organisaation luovuutta, parantaa vuorovaikutusta ja mahdollistaa toiminnan kehittämisen yhdessä. Inhimillinen johtaja koetaan turvalliseksi johtajaksi, mikä lisää luottamuksen ilmapiiriä työyhteisössä. Kun johtaja on inhimillinen, saavat työntekijätkin olla inhimillisiä. Tunteille annetaan lupa. Työyhteisö voi paremmin ja hyvinvointi heijastuu asiakkaisiin ja sidosryhmiin. Kaikki tämä näkyy liiketoiminnan tuloksissa ja asiakastyytyväisyydessä.

Miten inhimillinen johtaja toimii

Johtajalla on monia keinoja osoittaa olevansa tunteva inhimillinen johtaja. Ensimmäinen ja tärkein asia on tunnustaa itselle, että tunteet ovat osa johtajuutta. Tunteella johtaminen ei tarkoita sitä, että esimies on porukan tunteiden tulkki ja tunteiden vietävissä. Tunteella johtaminen tarkoittaa sitä, että esimies on tietoinen omista tunteistaan ja osaa säädellä niitä. Hän ymmärtää, että tunteet ovat tunteita, eivätkä ne välttämättä edellytä tekoja. Inhimillinen esimies ymmärtää muiden tunteita, on empaattinen ja osaa erottaa muiden tunteet omistaan. Tunteiden tunnistaminen ja hyväksyminen on inhimillisen johtajuuden perusta. 

 Inhimillinen johtaja

  • tuntee työntekijänsä ja on kiinnostunut työntekijöistään
  • osaa kuunnella
  • kykenee kohtaamaan työntekijät aidosti ilman omia ennakko-oletuksia
  • uskaltaa välittää
  • sietää tunteita - sekä omiaan että muiden
  • tuntee empatiaa ja ymmärtää työntekijöitä, mutta tietää, että ymmärrys ei aina edellytä tekoja
  • esittää kysymyksiä ja ehtii kuunnella vastauksia
  • osaa sanoa kiitos ja anteeksi
  • antaa rakentavaa palautetta ja on valmis vastaanottamaan palautetta
  • järjestää aikaa ihmisten kohtaamisille ja johtamistyölle

Jos johtaja uskaltaa kohdata tunteensa, olla avoin ja toimia läpinäkyvästi, välittää ja arvostaa aidosti, säilyttää uteliaisuutensa ja nöyryytensä, luo tämä turvallisen ilmapiirin, jossa vaikeatkin asiat voidaan kohdata rakentavassa hengessä. Inhimillinen johtaja on rohkea johtaja.

 

Takaisin sivulle Edessä kirkas tulevaisuus

kirjoittajan kuva

Miia Tanskanen

”Pehmeillä arvoilla tehdään kannattavaa bisnestä.”

Miia on johtamisen, vuorovaikutuksen ja viestinnän ammattilainen, joka vannoo elinikäisen oppimisen ja jatkuvan kehityksen nimeen. Miia uskoo, että menestyvän liiketoiminnan keskiössä ovat ihmiset. Aidoilla kohtaamisilla, osallistavalla esimiestyöllä ja hyvällä vuorovaikutuksella sekä luottamuksen ja arvostuksen ilmapiirillä rakennetaan hyvinvoivia työyhteisöjä ja mahdollistetaan muutos.  

Puhelinnumero
+358 45 131 0910

Sähköposti
miia.tanskanen@staraconsulting.fi

Ulkopuolinen toimija apuna muutosjohtamisessa

Uusi näkökulma kyseenalaistaa, antaa perspektiiviä ja
auttaa johtoa oivaltamaan asioita, joita ei ole ehditty tai pystytty miettimään.

Osa suurta tarinaa

Sinun kasvutarinasi tavoitteet ja tärkeät yksityiskohdat määrittelee joku muu puolestasi, jos et tee sitä itse.

Millaiselta sinun yrityksesi tulevaisuus näyttää?

Selkeä strategia luo mahdollisuuden kertoa yrityksen tulevaisuudesta henkilöstölle, sidosryhmille ja rahoittajille.

Ota yhteyttä!

Voit pyytää lisätietoja palveluistamme lomakkeen kautta. Jätäthän myös yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian. Löydät rekisteriselosteemme täältä.

 

Käytämme sivustolla evästeitä ja selaimen tietoja. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt näiden käytön. Lisätietoja