Mistä teidän kahvihuoneessa keskustellaan?

Menestyvällä yrityksellä tulee olla sisäiset prosessit ja työntekijäkokemus viimeisen päälle hiottuna, jotta asiakaskohtaamisissa toteutuu haluttu mielikuva. Näin myös asiakaskokemus on huipussaan. Totta osaltaan tämäkin, mutta totta on myös se, että yritystoiminnan menestys asuu suurelta osin yrityksen ulkopuolella. Vaikka viilaisit kaikki yrityksen sisäiset prosessit, ohjeistukset, toimintamallit, viestintätavat tai johtamismallit kuntoon, niin ne eivät takaa tulevaa menestystä. Johtajana olet henkilökuntasi kanssa aina riippuvainen yrityksesi ulkopuolella tapahtuvista asioista. Mitkä ovat markkinoiden trendit? Miten asiakkaittesi arvostukset ja tarpeet muuttuvat tulevaisuudessa? Miten kilpailijanne muuttavat toimintaympäristöä? Mitä korvaavia ja aivan uusia palveluja ja tuotteita tulee markkinoille? Miksi asiakkaanne olisivat jatkossakin teidän asiakkaitanne?

Ota kuppi kahvia ja kuuntele

Mihin sitten kannattaa keskittyä? Kysymys on siitä, mikä ohjaa kehittymistä ja mihin asioihin yrityksessä käytetään energiaa.  Tämän asian mittaaminen tuntuu joskus haastavalta. Eräs hyvä ja arkinen tapa arvioida tilannetta on mennä firman kahvihuoneeseen, ottaa kuppi kahvia, olla hiljaa ja kuunnella mistä ihmiset puhuvat. Puhutaanko kahvihuoneessa asiakkaista, asiakkaiden muuttuvista tilanteista, asiakkaalta saaduista näkemyksistä, markkinoiden mahdollisuuksista ja uusista ideoista, joita on nähty yrityksen ulkopuolisessa maailmassa. Olisin huolissani, jos keskustelun aiheena ovat vahvasti läsnä vain yrityksen sisäiset haasteet ja niiden ratkaiseminen. 

Mitä enemmän keskustelun aiheena ovat yrityksen ja organisaation ulkoiset mahdollisuudet, kuten uudet mahdolliset asiakkaat, asiakkaiden tyytyväisyyden kehittäminen, asiakkaiden toiveet tai arvostukset, markkinatilanne tai sen muutokset, niin sitä enemmän yrityksessäsi keskitytään mahdollisuuksia tuoviin ulkoisiin menestystekijöihin. Henkilökunta on tällöin aistit auki ja kiinnostunut yrityksen ulkopuolisista asioista, mikä välittyy muutosvalmiutena, kehitysmyönteisyytenä ja haluna onnistua asiakkaiden kanssa.

Organisaation vuorovaikutusta havainnoitaessa saa helposti kuvan mihin yrityksessä energiaa käytetään. Sisäisten prosessien toimivuus on välttämättömyys, mutta vasta ulkoisten mahdollisuuksien hyödyntäminen tuo yritykselle oikeuden olemassaoloon. 

Takaisin sivulle Intohimona kasvu ja kehitys

kirjoittajan kuva

Patrick Stara

”Tuloksissa on kysymys siitä mitä teet, ei siitä, mitä olet.”

Vuosien varrella Patrickiin on kerääntynyt uskomaton määrä tietoa ja taitoa. Innostava, ratkaisukeskeinen valmentaja, jonka erityisvahvuutena on liiketoimintaymmärrys, oppiminen sekä muutoksen hallinta. Pedagogisilla taidoilla hän muokkaa hankalatkin asiat kansantajuiseen muotoon. 

Puhelinnumero
+358 44 778 2126

Sähköposti
patrick.stara@staraconsulting.fi

CASE: Juha Punta Oy

Juha Punta Oy suunnittelee ja valmistaa korkealaatuisia ja kestäviä säilytyskalusteita, jotka parantavat tilojen toimintaa ja käytännöllisyyttä erilaisissa käyttöympäristöissä.

Positiivista virettä yhteisellä kehittämisellä

Yhdessä kehittämisestä syntyvä positiivinen kierre lisää työntekijän uskallusta kokeilla rajojaan ja olla rohkeampi.

Tunnustetaanko teillä väriä?

Monet organisaatiot peräänkuuluttavat tässä jatkuvassa muutoksessa omalta henkilöstöltään vastuunottoa, itseohjautuvuutta ja sitoutumista.

Ota yhteyttä!

Voit pyytää lisätietoja palveluistamme lomakkeen kautta. Jätäthän myös yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian. Löydät rekisteriselosteemme täältä.

 

Käytämme sivustolla evästeitä ja selaimen tietoja. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt näiden käytön. Lisätietoja