Muutosjohtaminen

Edessä on muutoksia, kun yrityksen toimintaan ei joillain mittareilla olla tyytyväisiä, hyvää halutaan lähteä kehittämään paremmaksi tai ulkopuoliset tekijät haastavat nykyistä tekemistä. Halutaan muutoksia sitten laatuun, liikevaihtoon, tuottavuuteen tai asiakastyytyväisyyteen, niin lähes aina tuottavuus ainakin hetkellisesti laskee, kun nykyistä tekemistä lähdetään muuttamaan.

Muutoksien alkuvaiheessa usein koetaan, että tähtäin oli ylös, mutta tuottavuuden nuoli osoittaa alaspäin. Pirullisinta tilanteessa on se, ettei tiedetä, milloin alamäki loppuu ja tehdyt muutostoimenpiteet alkavat tuottaa hyötyä. Alaspäin mentäessä kaikki tehdyt muutokset ovat alttiita kritiikille ja monet uudistukset ovat kovin haavoittuvaisia. Näissä tilanteissa kuullaan helposti, että ennen kaikki oli paremmin ja että uudistuksissa ei ole mitään järkeä. Henkilöstön tehdessä hyvää työtä, välillä jo äärirajoilla käyden, ei ole ihmekään, että muutoksiin saatetaan suhtautua negatiivisesti.

Osallista työntekijät oikeassa hetkessä

Muutoksen aiheuttamiin alamäen tunnetiloihin voidaan vaikuttaa hyvällä henkilöjohtamisella. Työntekijöiden jaksamisesta huolehtiminen on tärkeässä roolissa. Osallistuttamalla heitä voidaan auttaa ymmärtämään muutosten tarpeellisuus ja merkitys. Ymmärrys lisää motivaatiota ja sitoutumista.

Kaiken keskiössä on ajoitus. Taitava muutosjohtaja osaa asettaa tavoitteet ja osallistuttaa eri osapuolet oikealla hetkellä muutoksen suunnitteluun ja sen läpivientiin. Muutosta voidaan myös paremmin hallita sopivan kokoisissa sykleissä, jolloin muutoksia suunnitellaan pienissä vaiheissa, testataan muutoksien toimivuutta ja parannetaan nopeasti kokemusten avulla.

Taitavan muutosjohtajan vahvuuksia ovat tietoisuus omista kyvyistä, luottamus organisaation osaamiseen, kyky osallistaa organisaatio muutoksen visiointiin sekä toimeenpanoon. Lisäksi tarvitaan kykyä tehdä tehokkaasti päätöksiä myös muutoksen keskellä. Sekin on taito, että tarttuu toimeen ja pyytää ulkopuolista apua silloin, kun tilanne sitä vaatii.

 

Takaisin sivulle Intohimona kasvu ja kehitys

kirjoittajan kuva

Jyri Pulkkinen

“Asenne ratkaisee.”

Ihmistuntija, joka lukee ihmisiä sujuvasti rivien välistä ja on rekrytointitaidon mestari. Valmentaa yksilöitä ja tiimejä. Loistaa erityisen kirkkaana päästessään puhumaan myyntitaidosta ja asiakaskokemuksesta. Osakkaista se toinen.

Puhelinnumero
+358 44 778 2127

Sähköposti
jyri.pulkkinen@staraconsulting.fi

Tunnustetaanko teillä väriä?

Monet organisaatiot peräänkuuluttavat tässä jatkuvassa muutoksessa omalta henkilöstöltään vastuunottoa, itseohjautuvuutta ja sitoutumista.

Mistä teidän kahvihuoneessa keskustellaan?

Tänä päivänä puhutaan paljon siitä, kuinka menestyvällä yrityksellä tulee olla sisäiset asiat viimeisen päälle hiottuna, jotta heistä jää haluttu mielikuva asiakaskohtaamisissa.

CASE: Juha Punta Oy

Juha Punta Oy suunnittelee ja valmistaa korkealaatuisia ja kestäviä säilytyskalusteita, jotka parantavat tilojen toimintaa ja käytännöllisyyttä erilaisissa käyttöympäristöissä.

Ota yhteyttä!

Voit pyytää lisätietoja palveluistamme lomakkeen kautta. Jätäthän myös yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian. Löydät rekisteriselosteemme täältä.

 

Käytämme sivustolla evästeitä ja selaimen tietoja. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt näiden käytön. Lisätietoja