Tunnustetaanko teillä väriä?

Yrityksen kehittämisen suurin este ei aina ole se äänekäs vastarannan kiiski, joka mobilisoi ärhäkän vastarintaliikkeen jokaista uudistusta torppaamaan. Joskus suurempi este on "näkymätön jarrumies", joka saattaa nyökytellä pomojen puheille, mutta pitää huolta siitä, että mikään ei muutu. Kun organisaatiossa on näkymättömiä, muutosta vastustavia rakenteita, ongelmaa ei kenties pystytä edes kunnolla paikallistamaan. 

Yritysten toimintaympäristö on tänä päivänä niin monimutkainen, että moni "hyväksi havaittu" toimintamalli ei enää toimikaan samalla tavalla. Esimerkiksi yrityksen liiketoiminnallinen uudistuminen vaatii myös sisäisten toimintamallien uudistamista. Tämä taas vaatii onnistuakseen useimmiten koko organisaation toimintakulttuurin kehittämistä.

Loikka tuntemattomaan

Yritystoiminnan murroskohdissa riskit ja mahdollisuudet on syytä ottaa tiukkaan syyniin. Tällaisia ovat mm. siirtyminen tuotemyynnistä palvelumyyntiin, asiakaskokemuksen ottaminen strategian keskiöön tai vaikkapa asiantuntijuuden tai kumppanuusroolin lunastaminen. Monet organisaatiot peräänkuuluttavat tässä jatkuvassa muutoksessa omalta henkilöstöltään vastuunottoa, itseohjautuvuutta ja sitoutumista. Rima nousee korkealle siksikin, että muutosta on mahdotonta hallita täysin.

LUE ARTIKKELI MUUTOSJOHTAMISESTA

Samalla monet työntekijät etsivät merkitystä niin työelämään kuin elämään laajemminkin. Nykyään ihmiset tunnistavat työn vain yhdeksi elämän osa-alueista ja löytävät monia muita tapoja toteuttaa itseään. Tämä tarkoittaa sitä, että ellei yritys saa kipinää syttymään työntekijän silmiin, on paljon mahdollista, että tämä on kohta "läsnä" vain fyysisesti ja palkanmaksun vaatimissa rajoissa.

Värikartta avuksi

Mikä sitten neuvoksi? Belgialaisen Fredric Laloux:n ajattelu on muodostunut hyödylliseksi työkaluksi valmennuksissamme. Laloux:n kirjassa Reinventing Organizations (2014) esitellään organisaatioiden kehittyminen värikarttana, jonka korkein taso on syvän sinivihreä teal. Laloux:n pääteesi kuuluu, että työyhteisöt ja organisaatiot ovat kehittyneet vuosisatojen varrella brutaalista punaisesta yhä viileämpiä värejä kohti ja matka jatkuu yhä.

Reinventing Organizations kertoo, että susilaumamaisen punaisen jälkeen tulee meripihkan värinen armeijatyyppinen organisaatio, jossa johdetaan tiukasti komentoketjuissa ylhäältä alas. Tämä malli toimi hyvin, niin kauan kuin maailma ympärillä ei muutu.

Seuraava taso on oranssi, joka viittaa hyvin öljyttyyn, saksalaistyyppiseen teollisuusyritykseen, joka tikkaa tulosta kuin kone. Oranssi kone alkaa kuitenkin yskiä, kun taloudellisen voiton maksimointi ei enää riitäkään motivoimaan työntekijöitä - tai sitten voi käydä niin, että konemaisen organisaation reagointinopeus ei enää riitä ympäristön muutoksen vauhtiin.

Vihreällä tasolla ollaankin ketterämpiä. Vihreissä organisaatioissa etusijalla ovat asiakastyytyväisyys, työntekijöiden sitoutuminen työhönsä ja yhteinen arvopohja. Vihreän ideologian mukaan yrityksen johdon tehtävänä on poistaa esteet asiantuntijatyön edestä. Softafirmojen ykkösväri vihreä minimoi esimiesten määrän ja suosii kokeilukulttuuria.

Teal nokittaa vielä tästäkin. Tealissä olennaista on luottamus, ihmisten näkeminen kokonaisvaltaisesti ja itseorganisoituminen. Teal-organisaatiossa ihmiset toimivat verkostomaisesti yhteisen merkityksellisen tavoitteen eteen.

Käsijarru pois päältä

Teal on hyvä benchmark silloinkin, kun yrityksessä ei haluta "tunnustaa väriä" suuntaan tai toiseen. Vaikka organisaatio ei pyrkisikään Laloux:n nimeämäksi itseohjautuvaksi ja jatkuvasti olemassa olonsa oikeutusta hakevaksi Teal-organisaatioksi, on sen hyvä tiedostaa, miten jotkut sen arvostetut, sisäiset hyvät käytännöt ja toimintamallit saattavat jopa estää uusien tavoitteiden mukaisten vaatimusten toteutumisen. 

Samalla Teal-organisaatioiden korostamat teemat, kuten jatkuva tarkoituksen etsiminen (työn merkitys), kokonaisvaltaisen ihmisyyden ymmärtäminen (hyvinvointi), itseohjautuvuus (luottamus omaan osaamiseen) ovat yhteneväisiä niiden arvojen kanssa, jotka korostuvat tulevaisuuden työelämässä, kun kisataan parhaista tekijöistä. 

Teal-ajattelu on juurruttava työkalu, joka avaa ajatuksia tulevaisuuden organisaatiosta. Teal-hurahdus iskee tyypillisesti pk-yritykseen, mutta myös isompi organisaatio voi hakeutua "väriterapiaan" pohtiakseen organisaation olemassaolon syvempää tarkoitusta ja itseohjautuvaa organisaatiomallia.
 

Takaisin sivulle Intohimona kasvu ja kehitys

kirjoittajan kuva

Laura Lehtonen

”Työntekijäkokemus heijastuu suoraan asiakaskokemukseen.”

Laura valmentaa yrityksen johtoa kirkastamaan strategian ja kehittämään toimintaa kohti sitouttavaa asiakaskokemusta. Kokonaisuuden hahmottaminen, kehitystarpeen sanoittaminen, merkityksellisyyden oivalluttaminen sekä digitaalisuuden hyödyntäminen ovat hänen ydintaitojaan. Lauran vetämien kehitysprojektien fokus on asiakasrajapinnassa tapahtuvan toiminnan uudistamisessa ja muutoksen jalkauttamisessa.

Puhelinnumero
+358 44 033 7840

Sähköposti
laura.lehtonen@staraconsulting.fi

Muutosjohtaminen

Halutaan muutoksia sitten laatuun, liikevaihtoon, tuottavuuteen tai asiakastyytyväisyyteen, niin lähes aina tuottavuus ainakin hetkellisesti laskee, kun nykyistä tekemistä lähdetään muuttamaan.

Mistä teidän kahvihuoneessa keskustellaan?

Tänä päivänä puhutaan paljon, siitä kuinka menestyvällä yrityksellä tulee olla sisäiset asiat viimeisen päälle hiottuna, jotta heistä jää haluttu mielikuva asiakaskohtaamisissa.

CASE: Juha Punta Oy

Juha Punta Oy suunnittelee ja valmistaa korkealaatuisia ja kestäviä säilytyskalusteita, jotka parantavat tilojen toimintaa ja käytännöllisyyttä erilaisissa käyttöympäristöissä.

Ota yhteyttä!

Voit pyytää lisätietoja palveluistamme lomakkeen kautta. Jätäthän myös yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian. Löydät rekisteriselosteemme täältä.

 

Käytämme sivustolla evästeitä ja selaimen tietoja. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt näiden käytön. Lisätietoja